Boktips.

Publicerat: 22 februari, 2010 i Tips
Etiketter:,

Tänkte passa på att ge er boktips på 2 otroligt bra böcker. Först ut så har vi ”våga älska” av Tina Wiman. En bok som är skriven av en prematurmamma  ur hennes synvinkel om hur det är att få ett förtidigt fött barn. Detta är en bok som jag starkt rekommenderar oavsett om man fått ett prematurt barn eller ej. Tårarna är oundvikliga.

”Att få barn för tidigt väcker många svåra känslor och tankar. I ”Våga älska?” beskriver Tina Wiman uppriktigt och gripande hur det är att bli förälder till ett för tidigt fött barn. I korta texter och lyrisk prosa tar hon läsaren med in i en sluten värld. Hur ska jag kunna älska dig när jag inte vet hur allt ska bli, när jag inte ens vet om du kommer att få leva? Du skrynklar ihop ditt lilla ansikte och skriker i respiratorn, men det hörs inga ljud.”


Mitt andra tips är ”Grabben i kuvösen bredvid” av Jonas Helgesson. Skriven av en helt fantastisk människa  som har cerebral pares och hur livet kan se ut med ett handikapp och om att vinna mot de!

Jonas föds med navelsträngen fyra varv runt halsen och har ett 40 minuter långt andningsuppehåll. Trots detta överlever han, men har en cp-skada. Vid en läkarkontroll vid 6 månaders ålder slår läkarna fast att han kommer behöva använda rullstol under hela livet. Men Jonas är en envis människa som vägrar att rätta in sig i ledet av förutfattade meningar. Hela livet har han kämpat för
att kontrollera sin kropp och få den att göra som han vill och genom envisheten har han lyckats. När han skriver sin bok är han 27 år gammal. Han har lämnat livet i rullstol bakom sig för 13 år sedan, kör bil, spelar golf (24 i handikapp) och lever ett ganska ”vanligt” liv, även om mycket fortfarande tar lång tidför honom att göra. Och drömmarna är inte slut… En mycket inspirerande bok om envishet och om att genom att ta många små steg framåt komma långt.

Detta är böcker som ger en som människa så otroligt mycket. För mig är det inte ”bara” böcker i den benämningen utan detta är böcker som påverkar en på djupet, allra längst in. Rekommenderar alla dessa böcker oavsett livssituation! Läs dem och se livet ur helt andra synvinklar!

kommentarer
  1. kidzmode skriver:

    Du har inte missat våran tävling va?

  2. sara skriver:

    Har du läst om han som blev mördad på Hisingen vid bankomaten? Knivskuren och sedan avled?
    I alla fall, en bland mina gamla vänner som jag umgicks med jämt, hans bästa vän så mött honom ute ibland för ett par årsedan också. Pratar inte så ofta med dom längre, men så ledsen för deras skull 😦 När man ser vad dom skriver på FB eller BDB, bara om honom också.

  3. Ingela skriver:

    Tack för boktipsen! Jag ska absolut läsa dem.

    Och tack för dina ord på min blogg. Våra mirakel är fantastiska!

Kommentera

