Prematurdagen!

Publicerat: 17 november, 2010 i Prematur

Den 17 november 2009 firades den första Internationella Prematurdagen, Prematurity Awareness Day på initiativ av The European Foundation for the Care of Newborn Infants (EFCNI).
Ungefär 400 000 barn föds för tidigt enbart i Europa varje år, och för tidigt födda barn är den största barnpatientgruppen i Europa.

Läs mer här http://www.efcni.org/index.php?id=991

 

Hittade en artikel som jag vill dela med mig utav!

 

Tyra vägde bara 615 gram!

I dag uppmärksammas för tidigt födda barn runt om i världen


Här kommer Pippi Låååångstrump, sjunger lilla Tyra medan hon tillverkar en liten snögubbe av lila lera. Hon har just fyllt fyra år och är lika sprallig som vilken fyraåring som helst. Att hon skulle få uppleva sin fyraårsdag var ändå inget mamma Nanna Brunk trodde då Tyra föddes fyra månader för tidigt med en vikt på bara 615 gram.

Runt om i världen föds årligen omkring 13 miljoner barn för tidigt. Till för tidigt födda barn räknas de som fötts före den 38:e graviditetsveckan. Lilla Tyra såg dock dagens ljus långt tidigare än så.

– Jag var bara i 24:e veckan då jag började få konstiga smärtor i magen och ryggen och då jag även fick en blödning kontaktade jag sjukhus, berättar Nanna Brunk som då var 17 år och skulle föda sitt första barn.

Kontrollen på sjukhuset visade att födseln var på gång och Nanna fördes med ambulans till akademiska sjukhuset i Uppsala.

– Det kändes som att få ett dödsbesked och jag trodde inte att det fanns någon chans för så tidigt födda att överleva, berättar Nanna.

Beskedet hon fick var ändå att barnet hade 50 procents chans att överleva.

– Det var otroligt svårt att ta in och jag låg som i chock i tre dagar innan en kraftig blödning ledde till ett akut kejsarsnitt. Det jag minns därefter är att det var helt tyst när hon togs ut ur magen och att läkare rusade iväg med henne till ett annat rum för att försöka få i gång hennes andning, berättar Nanna.

Väntan därefter kändes evighetslång men personalen gav ändå hela tiden rapporter om hur det hela utvecklades. Efter någon timme kom ändå en sköterska med ett fotografi med texten: ”Det här är Tyra, 615 gram, 29,5 centimeter och 21 centimeters huvudomfång”.

Det var ändå först ett par dagar senare som hon på allvar började känna att allt kanske skulle gå bra.

– Jag blev nedrullad till rummet där hon låg och fick sticka in min hand i respiratorn. Då tog hon ett grepp runt mitt finger och klämde åt så att hennes små knogar vitnade.

I dag har fyra år hunnit gå och Tyra är visserligen fortfarande ett huvud kortare än sina jämnåriga.

– Hon fick genomgå en hjärtoperation efter bara två veckor och när hon var 15 veckor tvingades hon att laseroperera båda ögonen för att inte bli blind. Det som vi märker av i dag av den tidiga födseln är främst att hon lätt blir förkyld då lungorna blivit stela av de nära åtta veckorna i respirator. Det har läkarna ändå sagt att kommer att växa bort före sexårsåldern, säger Nanna Brunk som numera är tvåbarnsmamma sedan sonen Eyvind föddes i april 2008.

I dag uppmärksammas för tidigt födda barn runt om i världen, något familjen Brunk tänker uppmärksamma genom att baka något extra gott tillsammans.

– Jag kommer också att vara lite extra tacksam för vad jag fått, säger Nanna Brunk

Tyra vägde bara 615 gram! I dag uppmärksammas för tidigt födda barn runt om i världen


kommentarer
  1. Sandra skriver:

    Så bra att de uppmärksammar de o helt otroligt vad sjukvården kan göra 🙂

  2. Sandrah skriver:

    Roligt att läsa att det gått så bra för dem och att hon vågade skaffa fler barn efter som det gick bra med..

Kommentera

