Ögonmottagningen och kognitiva svårigheter

Publicerat: 8 februari, 2011 i Kognitiva nedsättningar, Läkarbesök/undersökningar
Etiketter:

Idag var det dags för dom där jobbiga ögondropparna som vidgar pupillerna. Dom svider och Neo avskyr dem. Man måste tvångshålla honom och trycka upp de små ögonlocken med fingrarna för att sedan dutta i  dropparna. Tur att det bara görs en gång om året. Denna gång fick vi en bra doktor, en jättebra doktor som var så lugn. Neo har svårt med koncentrationen och stress hjälper inte för fem öre vilket vår ortopedist inte alls fattar trotts att vi upprepade gånger sagt till.

Neos syn på båda ögonen är helt normal. Men dock så ligger inte problemet i att han har dålig syn utan problematiken ligger djupare än så. Neos hjärnblödning har skadat de delar av hjärnan som styr detta. Vilket bla gör att han skelar. Sen märkte vi även under undersökningen när han hade lappen på så tittar han inte alltid på föremålet utan bredvid när han ska ta det. Detta kan bero på att han har svårt att bedöma avståndet. Nu ska vi vara väldigt uppmärksamma på när lappen är på här hemma och verkligen granska hur han beter sig med syn och motorik. Vi tycker han är lika aktiv med lapp som utan men jag tror att man ibland missar saker. Som tex med de att han inte ibland tittar på saken han ska ta har jag inte alls lagt märke till. Jag vet att man kan inte ha koll hela tiden men då känner jag mig dålig som undgått detta. Det kan påverka hans balans när han går om han inte får rätta intryck av omgivningen som i sin tur påverkar hans motorik.

Det har ett ord ,kognitiv, och avser intellektuella funktioner som tänkande, varseblivning, Perceptionsstörningar,minne med mera. Doktorn sa att Neo har en del saker som tyder på detta men inget är helt säkert eftersom han är såpass liten än och att han inte själv kan berätta sina intryck. Men med tanke på skadan som blödningen lämnade bakom sig så är risken ganska stor för att det talar för att Neo har kognitiva svårigheter men det är som sagt inte lätt att fastställa. Vi har vetat om det men ändå känns det som ett stenhårt slag i magen och tankarna skenar iväg.

Tänkte skriva ett mer ingående inlägg nån dag om kognitiva svårigheter och om vad det innebär. Så ni läsare kanske kan få en lite uppfattning vad det handlar om.

kommentarer
  1. Skönt att han ser, men jobbigt det där andra då.. men klart ni inte kan ha koll på ALLT. Att han kanske tittar bredvid de saker han tar i är ju jättesvårt för er att se. Ni gör ju erat bästa 🙂

  2. Klart ni inte kan se allt. Skönt det bara är en gång per år ni ska ha i odm dropparna.

  3. malin skriver:

    All styrka till er<3

  4. Sandra skriver:

    det är ju inte lätt att vara med o se allt, han är jui så duktig också, jobbigt med såna undersökningar, kramar till er!

    Ja, får se hur de blir med bloggen om de blir som jag vill o när jag har tid att fixa 🙂

  5. Emma skriver:

    Ja, jag håller verkligen med dig! Det gäller ju verkligen att välja väl 🙂 Hur är det med er?

  6. Emma skriver:

    Jag förstår dig verkligen, känner likadant! Var ute och skottade snö förut, och jag vet inte ens var jag ska lägga snön för det kom så mycket 😛

Kommentera

