Magkänslan över att något är fel växer sig starkare och starkare

Publicerat: 5 september, 2013 i Alvin

I början så skakde jag av mig det, det var ingenting, det var bara inbillning. Sen sa andra att det kanske bara är en noja. Att man letar fel iom allt vi varit med om med Neo. Men det har snarare varit tvärtom. Med Alvin har man tagit förgivet att allt ska vara bra. Trotts den oerhört tuffa starten och den tuffa tiden i magen så har läkarna sagt att allt har sett normalt ut.

Som sagt i början skakade jag av mig oron. Det var bara inbillning. Men sen när det inte bara var jag som reagerade så blev man såklart mer fundersam och det var då oron kom på riktigt. Det är något som inte stämmer.

Idag vid tandborstningen låste jag hans högra hand för att han skulle använda vänster och han försöker verkligen, jättehårt, men det går inte. Inte ens när jag sätter i tandborden i hans vänstra hand så kan han knappt hålla den. Jag böjer ur hans tumme men de är så svårt att hålla kvar den. Ikväll fick jag ett sån där stark känsla i kroppen. Det är något som är fel. Det är ingen noja utan det är verkligen något som inte riktigt stämmer. I samma stund känner jag bara paniken välla över mig.

Jag iakttar honom mer och mer och observerar hur han använder hans vänstra hand. Det är inte så att han totalt väljer bort den för sitter han närmast med vänster så är det den som han försöker med först men efter några försök så går det inte och han väljer högern i ställe och det är en sån skillnad.

Ibland ter den sig lite likt Neos vänsterhand där hans cpskada påverkar som mest. Jag vet att man inte kan spekulera och jämföra men vissa drag finns helt klart där. Hemska hemska tanke!

När jag har tittat tillbaka på bilder så sitter han oftast med knuten vänsterhand och han har svårt att få ut tummen. Jag vet att jag sa till Tony för länge länge sedan att jag tycker att han är mycket stelare i vänstern men de förklarades bort för han var ju så liten.

På bvckontrollen tog jag upp detta.  Läkaren då kände på handen och tyckte iaf inte han är svagare  men de är ju inte riktigt det som är problemet. De skulle skicka iväg en remiss till en barnläkare för att få det kollat. Hoppas den där tiden kommer dimpa ner i brevlådan snart.

 Magkänslan över att något är fel växer sig starkare och starkare. Jag tror inte den har fel denna gång även om jag så innerligt hoppas det…

kommentarer
  1. f skriver:

    Alltså usch😦 Man vill ju absolut inte skrämmas men visst syns det på vissa bilder att vänster hand/arm inte är som höger:/

  2. Susanna skriver:

    Vet inte om det är någon tröst, men en vän till mig fick en skada på sin arm när han föddes. Han har alltid haft sämre motorik och kontroll över den armen och i lågstadiet blev han retad för sin arm. Funktionen har dock gått att träna upp och idag jobbar han som gitarrist. Försök tänk att även om något skulle vara fel med armen så behöver det inte vara en cp-skada och det kan mycket väl vara något som kan tränas upp till normal funktion.
    Hoppas på det bästa.
    Kram till er!

  3. Malin skriver:

    kram kram kram Marie! Usch vad jag känner och förstår din oro. Och tyvärr är det väl så att ”vi” ofta brukar ha rätt när vi känner att något är fel…. Men jag hoppas så att det inte är något och att du har fel den här gången. Kan det vara att han fått någon skada vid födseln? Dvs i någon muskel el nerv? Eller tänker du direkt cp-skada? Håller tummar och tår att allt är bra. Och han är ju världens finaste och bästa kille ändå!!!

  4. Linn skriver:

    Usch vilken oro! Har ni fått någon tid än? Min lilla Melina (2 år nu den 20e, hur hände de??? Två?!… Shit..) hon använder i regel bara sin högra sida, äter med höger, målar med höger, sträcker sig efter saker med höger arm, tar ALLTID högra foten först när hon går, kan inte gå i trappor utan att ta höger fot och följa efter med vänster. Hon lutar åt höger, springer åt höger, ramlar alltid åt höger…. Höger höger höger…. Har ju fått be om besök hos sjukgymnasten för att se varför, jag ser ju att hela hon lutar till höger när hon är avslappnad.. Enda svaret jag kunde få var att hon var muskelsvag i vänstra buksidan… Hon har ett stort indraget ärr där efter en op och får väl anta att hon har haft ont och att det stramat vilket har gjort att hon hela tiden byggt upp muskler på högra sidan kroppen vilket gör att hon finner balansen dit och tippar dit då hon överspänner sig…
    Har ju ingenting med Alvin att göra men jag vet hur det är att se att barnet inte göra som andra barn i samma ålder. Självklart med undantag för cp skador osv..
    Vi fick som råd att träna hennes magmuskler, lite situps och så… Väldigt enkelt…inte… Försöker få henne att använda sin vänster mer men de går inte…. Du kanske har nåt bra tips? Förutom fasthållning om de inte ingår i nån lek.. Väldigt väldigt bestämd unge med 7 egenviljor🙂 kram på er

Kommentera

