Kroken på sängen

Publicerat: 22 oktober, 2013 i Minnen/känslor

När Neo var liten, sådär mysigt bebisliten, så vet ni nog de flesta utav er att Neo sondades alla dygnets mål. För att komma upp i rätt mängd mat/näring så valde vi att lägga mål på natten för att inte hela dagen skulle bestå i ett kontant matande. Då hade vi en sån där finurlig liten matpump som gjorde det största jobbet åt oss men de vart ändå sondpåse+ryggsäck+slang som konstant skulle riggas upp och på smidigast sätt hänga med i rörelse.

Spjälsängen växtes ur och byttes till en barnsäng. Spjällsängen förvarades väl i förrådet för att vi hade hopp om att åter en dag behöva plocka fram den och att en liten miniatyrmänniska skulle få ligga där i. Den drömmen blev förövrigt sann.

När vi plockade fram spjälsängen ur förrådet för att göra rent den och bäddas inför Neos kommande syskon. Så upptäckte jag ett litet signum som sängen hade när den var i Neos ägo.

Den där lilla kroken. En sån där liten krok som man kan skruva in i väggar och dylikt. En sådan hade vi skruvat i på Neos säng för alla de där nattmålen han hade. Den där lilla kroken som sondnäringspåsen hängde på och plötsligt kändes allt så nära. Så verkligt. Massa minnen strömmade över mig och samtidigt kom jag på mig själv att le. Trodde det skulle bli en jobbig påminnelse men det blev tvärtom. Det var en tuff tid men som vi nu lämnat bakom oss. Det kändes så nära fast i själva verket var det ganska längesedan.

Av säkerhetsskäl så var vi tvungna att ta bort den nu iom att änden var vass men annars hade den nog fått suttit kvar som ett minne. Ett minne från när Neo var liten. Hålet från kroken finns kvar och ibland fångar det mitt öga och minnen kommer över mig ännu en gång och samtidigt kommer jag på mig själv att le över en jobbig men magisk tid.  Liten har blivit stor och tänk att vi kommit väldigt långt på vår resa. Det trodde vi aldrig när vi låg där bland pipande maskiner i Uppsala där liv och död gick hand i hand.

Tänk vad en liten inskruvad krok kan åstadkomma…

Kommentera

