EEG och CPUP

Publicerat: 30 oktober, 2013 i Läkarbesök/undersökningar, Neo

Nu är det höst.  För andra kanske hösten betyder att de bli mörkare, kallare och att löven lämnar träden. Förvisso så är det bla så för oss med men vi har även ett signum till för att det är höst. Efter sommarens soliga dagar och anslagstavlan i hallen stått tom så har den nu börjat fyllas upp igen. Massa landstingspapper som våran tjockaste magnet inte längre hålla fast.

Förra Veckan betade vi av utav dessa möten. Först ut var en EEG mätning som det egentligen var på tiden att den gjordes. Den senaste ägde rum för 2 år sedan. En sköterska ringde upp mig några veckor innan och ifrågasatte om Neo verkligen behöver lugnande innan undersökningen. Efter lite om och men gav hon sig. Knappast att jag vill ge honom massa medicin för skojs skull. Ju äldre neo blir desto svårare blir allt. Eftersom man kan inte förklara så han förstår så gör det allt ännu tuffare än vad det redan är.

Han skrek sig igenom mer eller mindre hela undersökningen. På slutet var han helt genomsvettig och medicinen han fick gjorde inte ett skit. Sköterskan som skötte mätningen vart själv förvånad att det trotts all kalabalik blev en bra mätning och jag med för den delen.

2 dar senare var det dags för CPUP (cerebralpares uppföljningprogram). Ny sjukgymnast igen. Suck säger jag bara jag vet seriöst inte hur många byten vi gjort. Överdriver nog inte om jag säger att vi haft ca 8 st. Den nya Henrik tror jag han hette verkade bra iaf. Det verkar hända saker med honom, han tar tag i saker och en sådan behöver vi verkligen. Allt såg ut som sist förutom att vi ska hålla koll på ryggen. Neo snebelastar sin kropp. Han lägger mesta av sitt stöd på höger ben och de gör i sin tur att han måste räta upp ryggen så även den blir snebelastad. I nuläget var det inte alarmerade men fortsätter det så kommer han behöva en korsett för att ryggen inte ska bli sne. Kändes lite som en smäll i ansiktet faktiskt. Hoppas innerligt att det inte kommer gå så långt.

Neo fick prova en specialanpassad cykel som gick hem så en sådan ska Neo få. Perfekt verktyg att träna hela kroppen+kordination. Det blir nog bra. Sen tog vi även upp att vi skulle behöva en säng (höj o sänkbar). Har frågat tidigare och då fanns de ingen hjälp att få och nu fanns det plötsligt de. Fast detta var en spjälsäng modell större som var höj och sänkbar. Vi hade mer tänkt oss mer en barnsäng men de fanns inte . Skulle vi behöva en sådan så skulle vi få köpa en själva i en vanlig affär. Så vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Ta spjälsängen eller ha den vi har i nuläget. Jaja vi får fundera lite mer på den saken.

Dietist, höftröntgen, handkirurg, invänta svar på eeg, remiss skickad för Alvin ( tar de i ett annat inlägg) mm. Mitt i all kalabalik så renoverar vi om badrummet (självvalt givetvis) Men vad jag längtar till de värsta har lagt sig…

kommentarer
  1. Malin skriver:

    Dessa hjälpmedelssängar är fula och inte alls roliga att ha för en kille som börjar skolan nästa år. Men jag har för mig att man kan plocka bort grindarna på den.
    Min Oliver behövde en ny säng som man kunde höja under huvudet (hans kropp mår bäst av att inte ligga helt plant), jag tyckte inte vi behövde kunna höja och sänka själva sängen, tanken är att han ska ha en liten trappa/pall och gå upp i sängen, med hjälp såklart.Så vi ha en säng från ikea med ribbotten som kan höjas för både ben och huvud. Ska se om jag kan fixa upp en bild på min blogg under dagen! Kanske nått liknande kan fungera för er!

Kommentera

