Botox och handskena

Publicerat: 25 mars, 2014 i Alvin, Cerepral pares, Läkarbesök/undersökningar
Etiketter:,

Nu är det ett faktum. Det jag hade hoppats på var att Alvin skulle få slippa det men Icke!

I fredags var vi till handkirurgen som i vanliga fall träffar Neo men som nu även Alvin kommer att gå på kontroller hos. Hela situationen känns helt befängd. Nu har vi 2 av 2 barn inskrivna på HAB och ibland kan jag bara skratta åt det hela. Det kanske låter helknas men det var ju inte riktigt såhär det skulle bli.

Som jag skrivit tidigare så har Alvin svårt att komma ut med tummen vilket i sin tur gör att han har svårt att få grepp om saker. Sen tycker jag även de andra fingrarna också inte riktigt gör som han vill men tummen är det största bekymret. Sen är han väldigt stel i handleden och det märks när man ska vrida den.

Så dommen vi fick var att Alvin ska få botox+handskena på natten. Rent instinktivt skriker insidan NEJ det här går jag inte med på men samtidigt måste jag sätta min rädsla åt sidan för det kommer troligen hjälpa honom att inte vara så stel och att på sikt kanske kunna använda handen bättre och de är ju värt betydligt mer än den där dumma rädslan som säger motsatsen.

Detta ska göras så fort det går så inte Alvin tillslut tröttnar på att handen inte riktigt gör som han vill och att han väljer bort den. För har han väl valt bort den så blir det svårt att komma tillbaka till det som var innan.

Sen kommer vi till den där jäkla sövningen som gör mig så oerhört stressad. Tror inte jag har skrivit det tidigare men jag får panik när det handlar om sövning. Kanske är den paniken är lite större med Alvin då han aldrig blivit sövd tidigare och vi vet inte hur han kommer reagera. Dock en väldigt kort och lätt narkos med det är ändå en sövning. Tänkte fördjupa mig i det ämnet i något annat inlägg. Men i grund och båtten är jag livrädd för att de inte ska vakna igen. När man sitter där med den lilla kroppen. När man ser ögonen rullar bakåt och kroppen blir tyngre och tyngre. Usch jag får panik och tårar i ögonen nu när jag bara skriver om det. Jag är bara så rädd för att förlora någon utav mina underbara kämpar…

kommentarer
  1. Becca skriver:

    Ja jag förstår till en del vad du menar. Här sitter jag med båda barnen på bup och logopeder, och W står i kö till utredning nu.
    Livet blev absolut inte vad man hade föreställt sig, men jag tror inte att man hade kunnat bli så mycket mer klok och stolt som för oss där allt inte är så uppenbart eller självklart ❤️

  2. M. skriver:

    Du är så oerhört mycket starkare än du tror. Och dina barn har den bästa mamman. Det är jag säker på. Jag vet inte om det är till någon tröst alls, men min Theo går igenom exakt allt det som er lilla Alvin ska göra. Och botoxen har hjälpt honom otroligt mycket. Mer än jag kan förstå. Jag har tagit bort min Facebook, men du får jättegärna maila mig om du vill. Mickiselgh@hotmail.com.
    Jag tycker du är fantastisk! ❤️
    Kramar

  3. Sara skriver:

    Hej! Jag har en 5 årig pojke med cp. Han har en sämre vänstersida och när han var liten hade han “tummen mitt i handen” och anv inte sin hand. Enligt vår handkirurg har vi nu botoxat den frisk. Tummen är i normal läge och när han måste anv han sin hand. Mellan han var ett till tre år har vi kört intensivträning med handen genom att slå ut den duktiga handen. Han hade då en handske med en platta i som vi fick från Hab! Hälsningar sara

  4. Rebecka skriver:

    Skickar en styrkekram! Tänk ändå vilken tur vi har som bor i ett land som har så mycket hjälp att erbjuda våra barn.

  5. Mestis skriver:

    Hej Maria!

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande min dotter och ev kommande botox behandling i benet. Vill du svara så finns jag på rasunda70@gmail.com
    Jag har frågor som: för lr emot, biverkningar lr bara bra, börja lr avakta, ja frågorna är många men infon så lite =(
    Ha en fortsatt bra dag!

  6. Nina skriver:

    Hej jag heter Nina och är 23 år. Jag har en hemiplegi (ena kroppshalvan) och har använt mig av handskens jag har även fått botox några gånger. nu använder jag mig av en helt ny metod elektrisk stimulering för att dämpa den ökade muskelspänning (spactisiteten) detta har inneburit min sjukgymnast inte längre tycker att jag behöver botox och handsken. hör av dig om du vill veta mer
    nina.lundberg@hotmail.com

Kommentera

