Shunt operation igen…

Publicerat: 1 september, 2010 i Hydrocefalus, Läkarbesök/undersökningar, Minnen/känslor
Etiketter:, ,

I fredags kväll blev Neo akut dålig!

Vi befarade först att det var nått slags kramp anfall eller kanske epilepsi. Han bara försvann blev okontaktbar för en stund och ögon började flimra och gnisslade tänder, förvirrad, stressad,rädd, påverkad. Blev ambulans till karlstad där togs det blodprov och liten allmän undersökning. Prover såg normala ut och sen blev det ingen mer undersökning trotts att jag gång på gång sa att det är nått som inte stämmer men det gick inte in hos läkare utan hon ville skicka hem oss vilket jag verkligen inte gick med på. För jag kände att det var nått som inte stämde och den där magkänslan sa något helt annat än läkaren  och jag litar på den mer än nånsin. Inget slår mammainstinkten så är det bara.  Nu i efterhand förstår jag inte att denna läkare ens hade på schemat att skicka hem oss.

Vi fick stanna kvar över natten för observation och neo blev sämre igen kräktes konstant och det var då som både jag och tony visste vad det var som var fel. Han låg och yrade och var svårt att få kontakt med och de svar vi fick av sköterskorna när vi gång på gång sa att det är nått som inte stämmer var att vi kan inte göra nått nu utan vi får vänta ut det. Vad är det för svar?  Tony blev förbannad och röt till och vi krävde en hjärnröntgen som vi efter mycket tjat tillslut fick bara för att utesluta shunten som de så fint sa, samma sak som vi vet att det inte är den detta beror på.

Svaret från  röntgenbilderna var att Neos shunt inte fungerade som den skulle. Göteborg ville direkt att neo skulle bli flyttat till intensivvårds avdelningen i karlstad fram till att de skulle hämta honom. Innan helikopterfärden till Göteborg  sa en annan läkare ”ni hade rätt hela tiden” de känns som de orden ristade sig fast lite extra. Kunde ni inte lyssnat på oss på en gång. Nej istället ska Neo ligga och må jättedåligt bara för att ni inte kan lyssna! Tänk om vi hade åkt hem! Vill inte ens tänka den tanken men samtidigt vet jag att jag aldrig skulle tillåta det!

Några timmar senare satt jag och höll hans hand inför nedsövning och sa ” allt ska bli bra  mitt hjärta, nu ska det bli bättre” Jag sprack inombords a vmiljontals känslor. Att se Neo må så dåligt, det förlamar varenda del av min kropp.

Operationen gick bra felet visade sig vara att den koppling i shunten hade släppt något som är ytterst ovanligt och som bara inte får hända. Så den kopplades i igen och sen var det klart. Operationen i sig var ett litet ingrepp men hans tillstånd innan var allvarligt och akut vilket kunde ha fått förödande konsekvenser.

Denna gång var vi på salgrenska och inte drottning silvia vilket har gjort att Neos återhämtning inte varit den bästa.Hamnade först på intensiven några timmar senare kom Neo,nyopererad,  på en vårdavdeling som delades av 3 personer var av den ena låg och tokspydde och hostade hela tiden så neo fick aldrig någon ro och personalen var inte bra. Jag förstår inte att dom lade honom på en sån sal, en nyopererad 3 åring!  Dom gjorde inga kontroller och vi var tvugen att be om en temp annars hade de inte blivit nån och lämnade all övervakning åt oss. Han syresättning gick ner och apparaten pep men ingen kom.

Till slut fick vi ett litet klastrofobiskt rum. Den natten var jobbig för prinsen. Var flera orsaker som spelade in lite sömn, obehag i magen i form av hunger. Sakta med säkert så började han bli lite piggare och i måndags kväll kom vi tillbaka till karlstad där vi spenderade en natt och igår fick vi komma hem. Neos ansiktsuttryck när vi kom hem var glädje,lycka och lättnad.

Denna sjukhustid har varit den sämsta. Vi  har varit tvungna att kämpa med allt vi har för att bli tagna på allvar och för att Neo skulle få bra vård. Har krävts att vi nästan behövt skrika åt personalen för att få dom att förstå och att sen få svaret att ni hade rätt hela tiden fick allt att koka över. Just nu är jag så arg och bitter på sjukvården. Jag vet att det finns ställen där den är fenomenal men just denna gång har den brustit på otaliga punkter och nått sånt får inte ske. Inte när det handlar om människoliv, inte det handlar om ett kanske livshotande tillstånd. Nu är vi alla trötta på fysiskt och psykiskt. Varit mycket på senare tid så denna vecka blir bara att ”vara” och att njuta av vardagen och av varandra!

Jag ska kämpa  med allt jag har för dig mitt hjärta tills jag tar mitt sista andetag!

kommentarer
  1. johanna skriver:

    herregud gumman, sitter med massa tårar i ögonen, ilskan bara växer i mig, vilka jävla idioter det finns!!
    det är väl det första dom ska göra, ta en röntgen! vilken sjukvård vi har, vi har riktigt bra sjukvård i vissa lägen men när det handlar om sånt här så brister den totalt!
    jag är så arg, men jag är också så glad att allt har gått bra, att ni alla tre mår bra efter allt.
    ni är dom tre starkaste jag känner, det är tack vare eran styrka och kärlek till Neo och även Neos styrka som ni övervinner allt!!
    lita ALLTID på mammakänslan för den har ALLTID rätt!!

    många kramar till er, jag hoppas vi ses snart

  2. Carro skriver:

    Starkt av er att stå på er så mycket som ni gjort! Härligt att höra att Neo är bättre. Vila och njut av varandra nu. Kramar

  3. Jennie skriver:

    Men fy vilket omhändertagande. Att personal kan bete sig sådär!
    Vad hände med ”Ni känner ert barn bäst” som varje sjukhus borde gå efter.

    Hatar personal som tar föräldrarna, anhöriga förgivet. Man vet ju själv vad som är normalt för sitt barn och vet man att barnet mår dåligt så bör dom inte ignorera det.

    Fy för viss personal alltså!!

  4. Va ledsen jag blir när jag läser detta, dels för att Neos tillstånd & för att ni blivit så dåligt bemötta 😦

    Tur att allt gått bra så ni fått komma hem!

    Kramar om ❤

  5. Malin skriver:

    Men… sitterhär med tårar i ögonen och läser om er kamp…
    Jag vet alltför väl att det är så det kan gå till och den frustrationen
    börjar bli ett högt berg.
    Många kramar till er !

  6. malin skriver:

    Fy de gör ont i mig att läsa att Neo mått så dåligt å att ni blir behnaldade så här 😦 Fy fan!
    Alla styrkekramar till er<3

  7. StinaB skriver:

    Jag blir så jävla arg när jag läser om hur ni blev behandlade! De borde anmälas allihopa, speciellt den läkaren som vägrade att lyssna på er. Som förälder känner man sitt barn bäst!!

  8. Josefin skriver:

    Att sjukvården får fungera så! Det är inte klokt! Blir så arg och ledsen för er skull och det kan ju inte ens vara i närheten vad ni är!
    Hoppas er prins får vara pigg och att inget annat inträffar nu!

  9. Skalmans mamma skriver:

    Mina tårar sprutar. Jag känner så väl igen den där frustrationen och jag vet hur illa det kan gå. Är så oerhört glad att allt gick bra för fina Neo. Tänk att man som förälder ska behöva kämpa för att ens barn ska få rätt vård!!
    KRAM till er hela familjen från oss

  10. Men kära nån… Fy vad ni fått gå igenom. Men vad skönt att ni stod på er och att Neo mår bättre nu…

    En stor kram till er

  11. Fy fan vilken sjuk sjukvård vi har! Tycker så synd om lilla Neo 😦
    Tycker även ni ska anmäla detta till tidningen, såhär ska det fan inte gå till!!!

    KRAM

  12. Sandrah skriver:

    Helt stört att de inte tog er på mer allvar, jag menar som förälder känner man sitt barn bäst och man märker ju om något inte är som det ska! Tur att ni röt till så de fatta tillslut. Idioter!
    Skönt att ni alla 3 mår bra nu!! ❤

  13. ♥ Nina ♥ skriver:

    Usch lider med er då jag läser vad ni gått igenom! Tur att ni är hemma nu å får vara med varandra å ”hela” er lite. Usch!

    Du behöver inte betala något för &-tecknet se det som en gåva från mig till er! ♥

  14. Sofie skriver:

    Men fy så hemskt! Blir helt tårögd.. att det inte kan vara lugnt för er så ni bara kan njuta av att bara vara en mysig familj. Tur att Neo är så fruktansvärt stark! Ni med, ni är himla stark familj.

  15. Pamira skriver:

    Kom in på din blogg för första gången och läste detta inlägg. Sitter med tårar i ögonen. TUR att de tillslut lyssnade på er och att ni kom till Göteborg. Trist att man ska behöva vara så jävla stark för att få rätt hjälp i det här landet.

  16. Det är ju fruktansvärt att de inte tog er på allvar från första stund! Ni, om nån, känner er son bäst och även mammainstikten kan tala för sig självt! Vilken tur att allt gick bra trots dessa brister hos personalen 🙂 Stor Kram!!

  17. Vad arg och ledsen jag blir när jag hör hur sjukvården beter sig. Tyvärr möts jag också ofta så. Har ju inte varit lika allvarliga saker. Men tycker det är skandal. Hoppas ni aldrig mer behöver söva er prins.

  18. caroline skriver:

    jag mår verkligen dåligt över att läsa hur ni blev bemötta av vårdpersonal och hur de hanterade neo och er. Jag är själv sjuksköterska och fattar inte hur något sådant kan eller få ske.
    Det är hemskt att man som mor ska behöva vara ”läkare” till sitt eget barn

  19. powermamma skriver:

    Oj vad jag känner igen mig. Varför lär sig inte läkarna att mamma vet bäst.

Lämna en kommentar